Het les geven - Reisverslag uit Phon Phisai, Thailand van Margot Pieron - WaarBenJij.nu Het les geven - Reisverslag uit Phon Phisai, Thailand van Margot Pieron - WaarBenJij.nu

Het les geven

Blijf op de hoogte en volg Margot

31 Januari 2013 | Thailand, Phon Phisai

Inmiddels ben ik bijna anderhalve week in Thailand. Het bevalt me tot nu toe erg goed! Ik verwonder me er elke keer weer over hoe ontzettend open en aardig de bevolking hier is. Hier kan Nederland absoluut nog wel wat van leren. Deze week heb ik heel veel nieuwe indrukken en ervaringen opgedaan. Helaas ging het lesgeven de 1e vrijdag van mijn week hier nog niet door, omdat de leerlingen een paar testen moesten maken. De zomer vakantie begint hier namelijk half maart, precies zolang ik hier blijf zo ongeveer, dus er zullen wat dagen tussen zitten, dat ze moeten oefenen voor de test. Die Zaterdag kwam er een vriendin van Yasmina. Haar naam is Joyce, en zij komt ook uit Belgie. We zijn die dag met zijn allen op de fiets naar Ta-laat Lao geweest. Dat is een markt waar mensen uit Laos hun spullen verkopen. Zij komen dan over de rivier ( De Mekong) met smalle boten richting Thailand. Het was er ontzettend druk en we voelden ons weer aardig bekeken. Toch word je niet alle kanten op getrokken omdat ze je iets willen aansmeren. Het is wel heel grappig, want vooral kleine kinderen gaan echt stil staan om ons na te kijken, of ze roepen hun ouders erbij en wijzen dan naar je.
Op de markt heeft Jack voor ons insecten gekocht om te proberen bij de lunch. Ja ja mensen, ik heb een grote zwarte sprinkhaan, een " kleinere" witte sprinkhaan en een rups in cocon gegeten! Wonderbaarlijk genoeg was het best te eten! Ik zal straks even kijken of ik een foto als bewijs kan posten ;)

Zondag hebben we aan een locale man met een smalle lange boot gevraagd of hij met ons een rondvaart wilde maken op de Mekong rivier. Dat was echt een heel bijzonder moment. De zon was namelijk aan het ondergaan. Aan de ene kant zag je de rand van Thailand en aan de andere kant ligt Laos. Vlak aan de rand van het water, zag je locale bevolking dat aan het werk was hun groente en fruit tuintjes te onderhouden. Die avond hebben we aan een straat stalletje gegeten en daarna nog ergens anders een ijsje gehaald. We kregen het over het Boeddhisme en over meditatie. Eenmaal thuis hebben we na zijn lange en interessante uitleg op de grond gemediteerd. Lastig was het, want ik had het natuurlijk nog nooit gedaan, maar het is altijd leuk om iets nieuws te proberen!

Maandag was dan de eerste dag op de primary school. De school begint elke dag met een soort ceremonie. De kinderen zeggen daar van alles op in het Thai. Dat ze vandaag weer goed hun best zullen doen, weer goed naar de leraren gaan luisteren etc, etc. maar vooral dat ze het leven en het boeddhisme waarderen. Dit duurt elke dag zo'n 15 a 20 min. wat ook gewoon van het 1e les uur afgaat. Dus meestal rond 8.50 begint de les. Het 1e uur was groep 4. Daar kwamen we binnen. Alle kinderen stonden
tegelijk op en zeiden in koor ongeveer dit:" Gooood moooooooorninnn Teeeeachah, hoooow aaaaare yooeehh??" Ik mocht natuurlijk niet lachen, maar het was echt grappig. Ik antwoordde heel netjes en blijkbaar moeten wij als " lerares" zeggen dat ze mogen gaan zitten, want anders blijven ze staan. De leraar van de school laat je ook gewoon alleen in de klas als ze zien dat je het goed oppakt, want zij hebben het altijd druk met andere dingen en hun engels is, zoals ze zelf zeggen, niet zo goed. Het zijn makkelijke dingen waarmee ik ben gestart zoals het A,B,C en een aantal woorden. Ik moest natuurlijk even aftasten wat hun niveau was, dus ik heb bij alle 3 de klassen ( 2x groep 4 en 1x groep 5) Hetzelfde behandelt. Na 3 uur les gegeven te hebben, hebben we rond kwart voor 12 lunch. De lunch op school bestaat uit een hele warme thaise rijsttafel met van alles erop en eraan. Elke dag weer. We zitten met de leraren aan een lange tafel en alle leerlingen van de school zitten op de grond bij elkaar. Ze eten allemaal heel snel hun eten op, omdat ze daarna mogen spelen. Het laatste half uurtje zijn we altijd even met de kinderen buiten. Het gaat allemaal wel heel anders als bij ons. Zo lopen de kinderen bijv. allemaal in een schooluniform en op sokken! Het rooster zal dus vanaf nu zo zijn: Ma, Di en Woe op de Primary school.

De Do en Vrij op de Highschool. Zo hebben we dus vanochtend de eerste lessen op de high school gehad. Het eerste uur viel uit, dus eigenlijk hebben we maar 2 uurtjes gedaan. Op de High school worden we niet alleen gelaten. Hier is altijd een Engelse leraar of lerares bij. We helpen haar dan gewoon met de les die zij geeft. ( het is voor hun namelijk wettelijk verplicht om het boek te volgen) Hier zit ook nog een heel groot verschil tussen het niveau. De kinderen waren rond de 17 jaar, maar we hebben een uur lang voorgesteld en klok kijken gedaan. Vijf voor 3 was nog erg moeilijk om te zeggen in het engels.

De woensdag donderdag en vrijdag middagen zullen we met z'n allen naar een nadere High school gaan om Engelse liedjes te zingen. ( yasmina speelt gitaar erbij) Over anderhalve week gaan we dan zingen op de markt en hopelijk geld ophalen voor de school.

Ik moet er nu weer vandoor, omdat iemand anders bij de computer moet. Ik zal jullie snel weer op de hoogte houden!

P.s Ik vind het ontzettend leuk om jullie reacties te lezen! En mochten jullie mijn Thaise nummer willen, mail me dan even!

doei! xx

  • 31 Januari 2013 - 19:58

    Fred:

    Hallo Margot, wat waren wij nieuwsgierig naar jullie eerste belevenissen. Maar hadden van Marja via facebook begrepen dat er zoveel mensen van maar 1 computer gebruik moeten maken dat jullie niet altijd in de gelegenheid zijn om een stukje te schrijven. Toch hopen wij dat de tussenpauzes niet al te lang zijn.
    Wat een ontzettend leuke belevenis om naar die markt te gaan en dan ook nog varen op de Mekong rivier met aan de ene zijde Laos en de andere zijde Thailand. En dat ook nog eens bij een ondergaande zon lijkt me fantastisch mooi. Ook erg leuk om te lezen van de gewoontes die men daar heeft. Echt een beleefd en opgevoed volk. Wellicht zal het in een grote stad er wat anders aan toe gaan maar jullie maken hier het echte Thaise leven mee. Spannend om 5 dagen in de week les te geven en dan 3 uur lang. Vooral op de primaryschool waar je je zelf maar moet zien te redden. Ik kan me voorstellen dat je in het begin al wel een soort van lesprogramma hebt maar dat wordt natuurlijk op de duur anders. Dus moet je daar steeds iets gaan bedenken. Alvast een leuk voorproefje als je mocht besluiten om naar de PABO te gaan.
    Hier is de winterse kou verdwenen maar het is nu weer kompleet herfst veel regen en harde wind. Dus geniet maar lekker van de heerlijke Thaise temperaturen.
    Tot de volgende (hopenlijk iets sneller),
    Veel liefs papa xxx

  • 31 Januari 2013 - 23:40

    Jacoba:

    Hey Margot! Wat geweldig om je mail te lezen!! Wat een ervaringen!! Super! Al lezend krijg ik helemaal een visioen over je komende rondreis samen met Gislaine.. waarbij je samen op een 'joekel' van een olifant genaamd Thombo al hobbelend.. met 'Thaise snacks' volbeladen rugzakjes.... het ABC zingend in een 'keurige' do, re mi, toonladder afscheid neemt van dit prachtige oord en mensen....., op de voet gevolgd door een horde kinderen op sokjes..... die al zwaaiend en goooood byeeee teeeachaah, hooooow aaaare yoooeeehh roepen... en jullie al 'snackend'... af en toe een overheerlijke grote zwarte sprinkhaan afwisselend met een heerlijke kleine witte... en als toetje een niet te versmaden witte rups in cocon verorberen....(nog eens wat anders dan een borrelnootje of een stukje kaas...) , samen af en toe mediterend tussen Thombo's verfrissend waaiende flaporen...... de fantastische Thaise horizon met ondergaande zon tegemoet hobbelen.. Samen op ontdekkingsreis en op weg naar het volgende avontuur.. !! Oeps mijn fanatasie slaat even op hol. Voorlopig staat Thombo nog even op stal.. of ergens in een rijstveld?? Eerst heerlijk verder genieten en ervaringen opdoen in de fanastische omgeving waar je je nu in bevindt. Lekker genieten!! Groetjes ut Snits

  • 01 Februari 2013 - 10:52

    Gislène:

    SUPER SUPER om dit te lezen ! Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Ik ben op het werk, dus kan maar even kort reageren ;) maar ik mail je ;)

    liefs xxx

  • 03 Februari 2013 - 11:24

    Tamara:

    Hey margot, wat leuk allemaal om te lezen. Vooral de eerste x alleen voor de klas zal wel vreselijk spannendzzijn geweest. Zo veel nieuwe ervaringen! Krijg helemaal kriebels voor mn eigen reis, haha. Geniet maar lekker en heel veel plezier! Xx tamara

  • 03 Februari 2013 - 19:36

    Lindy:

    Hey meis! Ontzettend leuk om te lezen! En fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Zijn er veel andere vrijwilligers daar in de buurt? Wat grappig dat iedereen je ook zo aankijkt! Heel veel plezier! En leuk om zo op de hoogte te blijven, ben benieuwd naar je foto's! Xxx

  • 04 Februari 2013 - 20:55

    Anja:

    Hi Lieve Gommie,

    Wat een avonturen daar in het Thaise!!
    Heerlijk om te lezen en wat vond ik het fijn om je afgelopen zondag even te spreken aan de telefoon!!
    Het is heel bijzonder om je zo voor de klas te zien staan, het lijkt alsof je het altijd al zo doet!
    En zag ik je nou op de foto in een of andere leuke thaise sarong???
    En die sprinkhanen, daar moet ik de hele tijd aan denken! stoer hoor, dat je dat geproefd hebt!
    Geniet maar heerlijk van al hetgeen je op deze reis tegen komt, probeer voorzichtig te zijn met eten van ijs en fruit van stalletjes onderweg, ( misschien even schillen??? als het lukt hoor!) al kan ik mij ook zo goed voorstellen dat het er allemaal heerlijk uit ziet! om in te bijten!!!
    tot een volgend keer! xx mama


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Actief sinds 06 Jan. 2013
Verslag gelezen: 613
Totaal aantal bezoekers 9391

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 05 September 2014

Fotodagboek van Kenia

20 Januari 2013 - 18 April 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: